söndag 27 januari 2013
Reflektion efter tre praktikdagar
Efter tre praktikdagar kan jag smått uttrycka vissa tankar och upplevelser. En av dem är att jag älskar klassen jag hamnat i, eleverna är så roliga och härliga! Alla lärare är jättetrevliga, och ser väldigt imponerade ut när Mrs Nord introducerar mig som lärarstudenten från Sverige (som att Sverige är ett exotisk land... Måhända?). Min handledare är väldigt bra, och hon tycker det är så roligt att jag kommit till dem. Jag känner mig väldigt "inkluderad" i allt som händer, t.ex. fick jag sitta med ett slag hos specialläraren när hon arbetade med Early Reading Intervention - ERI. Enkelt förklarat är det ett tidigt ingripande hos de elever (5åringar) som man märker inte når upp till de kartlagda "värdena" för olika steg i läsutvecklingen.
På fredagseftermiddagen fick eleverna gå ut på rasten - äntligen!! De var så glada, efter att ha haft rast inomhus i fyra dagar. Det var några få minusgrader ute då, riktigt härligt jämfört med kylan som varit innan. En del som jag frågat säger att våren kommer i april. Kanske. Eller i Maj. Vissa år kommer vintern i oktober, och stannar till maj.. Det är tur att jag har varma skor och jacka...
På fredagen fick jag uppleva ännu en typisk kulturkrock. Jag förstod inte riktigt vad som hände, men helt plötsligt var det dags att hedra flaggan. Eleverna ställde sig upp, vände sina ansikten mot den amerikanska flaggan som hängde på en vägg i klassrummet, lade höger hand på sin bröstkorg, och svor eden att hedra sitt land och flagga som amerikanska medborgare. De kunde verserna som ett rinnande vatten! Och en liten tjej pikade att jag också skulle göra som dem- så jag skyndade mig att lägga handen på hjärtat och titta på flaggan. Och kände mig förvirrad.
"The Shoe-fairy" är något som eleverna berättade om för mig. Det är så, att de barn som ställt sina skor prydligt i skofacken får en liten godis ilagd av the shoefairy. Detta sker när barnen har rast eller är iväg på lunch. Och just ja... En elev frågade om vi hade en president i Sverige, och då svarade jag att vi har en statsminister och en kungafamilj. Alla elever som hörde detta blev plötsligt galet intresserade och ville veta allt om kungen och drottningen och slottet... Inte så konstigt, kung och drottning är något för dem som finns i sagor och på film! Jag har lovat att ge dem en grundlig genomgång - med bildspel - om den svenska kungafamiljen och slottet...
En annan sak som är rolig är att de frågar mycket om svensk mat när vi sitter i lunchrummet och äter, och då försöker jag förklara fenomenet husmanskost. Det är ganska svårt, för egentligen är det ju inget som skiljer sig stort från andra länder - det är ju traditionella rätter som börjat bli poppis igen. Typ köttbullar, köttfärslimpa, diverse grytor och ugnsrätter. Ganska mycket kött, men också ganska mycket fisk. Något som känns typiskt svenskt är ju filmjölk och knäckebröd - när jag berättar om det för jämnåriga i mitt hus ser de föga imponerade ut. Hårt bröd och tjock, syrlig mjölk? Vadå, är det gott?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Hej Fia! Nu försöker jag för tredje gången skriva en kommentar. Jag skrev lite om kungen som hånades i ett humorprogram igår, och om den norrländska vintern verkar likna den där du är. Här är det töväder idag, snabba kast. Det är kallt och rått. På tal om svensk mat; Jag tror att du kan hitta svensk mat i Minneapolis. Jag minns en gång när vi fick julklapp från släktingarna som var inlindad i tidningar, där fanns annonser för svenskt julbord med köttbullar och julskinka. Desssutom har vi skickat Kalles Kaviar och inlagd sill (pickled herring) till dem. Ha det fortsatt bra. Kram Mum
SvaraRadera